Sukňa ako statement

“Haty, hukňu, handálky.”

Niekedy mám pocit, že svojej sestre dodnes úplne nerozumiem (sme odlišné asi ako malý ezoterický antikvariát v Spišskej Novej Vsi a luxusná reštaurácia v Monacu), ale keď bola malá, bol to oveľa tvrdší oriešok.

Napríklad jej hlášku “Haty, hukňu, handálky”, ktorú tvrdošijne prednášala každé ráno pred zrkadlom, sa v našej rodine až po nejakej dobe podarilo dešifrovať ako “Šaty, sukňu a sandálky.”

Akože baba má vyzerať proste ako princezná. Hneď ako vstane. Už trojročná.

Ja – do svojich školských liet skôr teplákový tvor – som si hodnotu tohto hesla začala uvedomovať až nedávno.

archaeologist_preview_by_magikstock-d97f1hu

Dlho som o výzor nedbala vôbec, na archeologických expedíciách na to ani nebol priestor (fotky, kde baby vyzerajú ako Lara Croft sú vyfotošopované) a chalanom, s ktorými som chodila, to neprekážalo. Najsexy na žene má byť jej mozog, no nie?

Lenže postupne som sa aj ja dopracovala k tomu, že skutočná hodnota ženskej emancipácie neleží v tom, že nechcete vyzerať “žensky“, alebo “zženštilo“. Podstatou je, že je to vaša vec.

c40dfa5b9e7ea1ea60fefecea8faa1ea.jpg

Aj feministky majú kozy

Môžete si dať trebárs na hlavu korunku a nosiť do práce tylovú sukničku s holým zadkom. Alebo prísť do snobskej reštaurácie v hokejovej mikine Kométa Brno. Ostatní by vás skrátka nemali posudzovať podľa toho, čo nosíte, alebo či vôbec viete, čo je to cardigan.

Keď túto myšlienku dotiahneme ďalej, nikto vás nemôže nútiť, aby ste si na verejnosti zahaľovala tvár či vlasy. Alebo vám to naopak zakazovať.

Každopádne, voľba je vaša, dámy. Buďte márnotratné alebo skromné, grambľavé (to hovorí moja babka o ľuďoch, ktorí sú nešikovní) alebo kľudne zručné v práci s drevom, vážne alebo uletené, pospevujte si znelky z muzikálu, až vám susedia búchajú na radiátorové trúbky, spravte si titul z biochémie alebo astrofyziky, prednášajte na univerzite, rozprávajte pred mužmi otvorene o menštruácii, nechajte sa vyfotiť hore bez pre Vogue (áno, Emma, som s tebou!*)… a stále si stojte za svojim.

nintchdbpict000305400228

Emma Vatson ako Rebel Belle pre Vanity Fair*

Byť ženou znamená čokoľvek, čo si zmyslíte

Takže keď najbližšie budete počuť vetu: “Všetky feministky sú frigidné mužatky”, alebo: “Slečna, vás predsa nemá zmysel učiť programovať, keď budete ako sekretárka potrebovať maximálne excelové tabuľky!” (stredná škola, pozdravujem pána Č.), dajte dotyčnému pusu červeným rúžom a odtancujte s gráciou ďalej. Nestojí vám to za čas.

Spoliehajte sa v prvom rade na seba, na svoje schopnosti a nie na to, čo vám hovorí okolie. Kľudne majte každý deň svoje “haty, hukňu a handálky”.

Ja som sa napríklad nedávno naučila ušiť si vlastnú. Hukňu, teda vlastne sukňu. A mám z toho perfektný pocit: nula percent Taiwan, sto percent Elli! Teším sa, keď ju vyvenčím do práce, aj keď je vzadu kratšia než vpredu a párkrát som šila krivo.

17393081_10209811852187823_1564391421_n.jpg

Nevysvetliteľný úkaz menom žena

Domácnosť mužného muža a ženskej (ale emancipovanej) ženy

S mojim Romanom sme obaja stelesnené genderové stereotypy. Ja rada šijem a zahradničím, stále nosím sukne a mám rada, keď sú muži galantní a silní ako Richard Gere v Prvom rytierovi.

Roman zase miluje futbal, počúva punk a keď pred neho položíte tri rôzne strihy sukne (napríklad kolovú, balónovú a áčkovú) a opýtate sa, ktorá sa k vašej postave hodí najviac, bude na vás chudáčik pozerať ako vyoraná myš a nakoniec rýchlo opustí bojovú zónu.

Napriek tomu ale viem, že si ma váži a rešpektuje môj názor (mimo chvíľok, keď mám pred krámami a povie mi: “Elli, máš pred krámami, polož tú čokoládu a prestaň vymýšľať hlúposti”).

Nikdy by mi neprikazoval, čo si mám myslieť a vie, že v skutočnosti nepotrebujem zachrániť z veže, aj keď je to fajn pocit. A na tom záleží.

Krv je červená, fialky modré. Ktorá má muža, tá sa má… dobre? 

My ženy sme asi pre väčšinu mužov dosť nepochopiteľné. Nevieme, čo chceme, ale chceme to hneď. Nechceme, aby nám chlapi pozerali na kozy, ale dáme si výstrih, že by sa aj Liza Minelli červenala. Občas kričíme, často plačeme, nehovoríme, čo si myslíme, ale pusa sa nám nezavrie. Napriek tomu ale nie sme žiadne mimozemšťanky, z ktorých raz do mesiaca tečie modrá tekutina. 

Lebo čo iné sa malý chlapec naučí z reklám v televízii?

A hlavne, aké prekvapenie ho potom čaká, keď sa s tým podivným, krehkým a zvláštne silným stvorením menom žena jedného dňa nasťahuje do malého študentského bytu?

Le Pointa

Dámy, nenechajte sa posudzovať podľa toho, či sa vám páčia dievčenské veci. A nenechajte si nahovoriť, že feministkou ste iba vtedy, keď sa správate ako by sa mal správať muž! Veď to nedáva zmysel!

Buďte sebaisté, nezávislé a… kľudne noste sukne, pretože sa pekne točia.


* Fotka, ktorá spôsobila rozruch. Emmu Watson vníma celá generácia žien ako role model. Otvorene sa hlási k emancipácii a feminizmu. Keď sa nechala vyfotiť pre Vanity Fair (ako Rebel Belle k filmu Kráska a zviera), strhla sa vlna kritiky od tých, ktorí Emmu obvinili, že nemôže byť feministka, keď takto pózovala. Emma im odkázala: “Feminizmus má dať žene možnosť voľby. Nie je to palica, s ktorou máte biť iné ženy. Feminizmus je o slobode, liberalizme a rovnosti. Neviem, čo s tým majú spoločné moje prsia. Hovoria, že nemôžem byť feministka a mať kozy.” 

Pridaj komentár

